Brobygget mellan Såpasundet och Limmen står snart klart och i september är det tänkt att Fredrik Reinfeldt ska inviga genom att promenera över. Det verkar dock som om invigningen måste vänta något på sig då smärre fel påträffats.
Sven Göransson, bygginspektionen:
– Det handlar inte om några större brister men vi måste ändå vara säkra på att bron håller för vad vi lovar. När den tas i bruk om ett halvår är det meningen att femtontusen bilar ska passera här varje dag och då kan man inte bara sitta på sin stol på kontoret och hålla tummarna och säga för sig själv ”Hoppas den håller, hoppas den håller”.
Nu är det dock inte själva hållbarheten i bron som anses vara det största problemet. Merparten av expertisen menar att ett långt viktigare dilemma är de på- och avfarter som saknas. Kjell Grimsrud, projektansvarig, säger:
– Det har varit svårt att föra en vettig dialog med bygginspektionen. De klagar på hållbarheten som enligt mig är oantastlig, men förbiser helt det fakta att konstruktionen står i ensamt majestät mitt ute i vattnet, den har helt enkelt ingen kontakt med land. När vi från byggsidan påpekar detta för dem vänder de våra egna argument tillbaka mot oss och undrar om vi inte nyss sa att det var en perfekt bro och då har vi ingenting att sätta emot. Visserligen är det enligt mig en perfekt bro, rent konstruktionsmässigt och även ur designsynpunkt men den var inte tänkt att bli någon sorts konstverk. Som det är nu är den helt oanvändbar, som bro betraktad.
De båda parterna tycktes ha kommit till en lösning under torsdagens möte men under fredagen hade man åter kommit ifrån varandra. Kjell Grimsrud fortsätter:
– Vi trodde att det var klart och hoppades få fortsätta att bygga ihop bron med land men då kom inspektionen med ett motbud. De hade gjort en undersökning av de hundra vanligaste bilmodellerna och hävdade att merparten av bilarna skulle klara ett hopp till bron om man bara förlänger raksträckan innan på land så att de får upp farten.
Nu är bron fortfarande stående i väntan på ett beslut.
Categories